Масляна скоро

На замітку масляна почнется з 7 березня до 13

Введення

«Масляна ... Я і тепер ще відчуваю це слово, як відчував його в дитинстві: яскраві плями, дзвони - викликає воно в мені; палаючі печі, синюваті хвилі чада в задоволеному гулі набралася люду, вибоїсту сніжну дорогу, вже замучився на сонці з пірнаючим по ній веселими саньми , з веселими кіньми в Розанов, в дзвіночка і бубонцями, з грайливими переборами гармонії. Або з дитинства залишилося в мені чудове, не схоже ні на що інше, в яскравих кольорах і позолоті, що весело називалося - «масляна"? Вона стояла на високих прилавках в лазнях. На великому круглому пряник, - на млинці - від якого пахло медом - і клеєм пахло! - з золоченими гірками по краю, з дрімучим лісом, де стирчали на кілочках ведмеді, вовки і зайчики, - піднімалися чудові пишні квіти, схожі на троянди, і все це блищало, обвитий золотим канителлю ... У цьому широкому слові і тепер ще для мене жива яскрава радість ... »І. С. Шмельов.
Масляна, сирна тиждень (до реформи орфографії також часто Масляну) - святковий цикл, збережений на Русі з язичницьких часів. Ритуал пов'язаний з проводами зими і зустріччу весни. Масляниця святкується в останній тиждень перед Великим постом за сім тижнів до Великодня.

Історія масниці

Багато хто вважає, що масниця до віри відношення не має, що це народне свято зустрічі весни. Їй присвячені всі його ритуали - млинці,маскарад, бійки і взяття снігового містечка. Але от у православному церковному маскарад читаємо: «26 лютого - 11 березня. Седмиця сирна (масляна) - суцільна ». І біля церковної масниці є своя історія, обряди і свій сенс. Священик отець Володимир розкриває православний календар на даті 11 березня (нов. стиль) і закладає сторінку червоною стрічкою:
Масляна - це підготовка до семи тижнях Великого посту, до якого віруючі повинні прийти зі світлими думками і чистою душею, - пояснює отець Володимир.
Церковна масниця схожа на сутінки. Плавно опускається ніч і густіють фарби, повільно - день від дня віруючі обмежують себе в їжі, спілкуванні, неправедних думках і вчинках. І від служби до служби осягають сенс цього обмеження. Робота над собою починається задовго до настання Сирною седмиці 24 лютого. У цей день в храмах читається глава Євангелія, що оповідає про те, як молилися дві людини.
У цей же день на вечірньо до звичної службі додається піснеспів Великого посту. За покаянної Тижнем про митаря і фарисея слід Тиждень про блудного сина (3 березня) - повість про повернення грішного, але розкаявся людини до Бога. З цієї неділі богослужіння ведуться за Пісної Тріоді, а до піснеспівів додається 136-й псалом - «На ріках вавилонських»
Третій акт - Вселенська Батьківська субота (9 березня) і Тиждень про Страшний суд (10 березня) - оповідь про початок і кінець людства. У батьківську суботу Церква поминає всіх від віку померлих православних християн. А в неділю настає мясопуст - день прощання з м'ясною їжею, «відпускання» її. Сирна седмиця, що вступає в свої права з понеділка, це, по суті, пісний свято, хоча поки ще дозволені і молоко, і яйця. У церковних стінах Сирна седмиця осінений молитвою святого Єфрема Сирина про дар покаяння. Але за стінами православний люд, включаючи і духовенство, веселиться відчайдушно, ніби прагнучи наїстися, нагулятися перед Великим постом. Так було в 1476 році, коли Іван Грозний спостерігав, як в кулачному бою його з річковики кроплять кров'ю лід Москви-ріки. Так було в 1722 році, коли у Червоних воріт був споруджений гігантський фрегат на його палубі блазнював Петро І,Катерина і придворні в масках вовків, журавлів і драконів. Так залишилося й донині.
Багато проповідники обрушувалися на масницю. В кінці XVII ст. Патріарх Андріян навіть намагався заборонити «бісівський свято», але не зумів - тільки скоротив з чотирнадцяти до семи днів. А з часом Церква і зовсім змирилася з масницею, і ось, прийняла її до числа своїх звичаїв.
Останній день Масляної - Прощена неділя. У церкві в цей день згадують вигнання Адама з раю, а в народі прощаються із зимою та ще одним прожитим роком. Гаснуть масничні багаття. Люди відвідували могили предків, а після поспішають на вечерню. Недільна служба почався як завжди: читання Євангелія, золотаве облачення священиків. Але раптом все змінюється. Настає новий тиждень. Тиждень Великого посту. Ця мить відзначений обрядом преоблаченія, коли священики виходять до віруючих в золоті, але у фіолетовому - кольорі нею скорботи і вічності. Службу завершує чин прощення. Батюшки, включаючи і настоятеля храму, виходять на солею (піднесення перед іконостасом) і кланяються земним поклоном, просячи один в одного й у прихожан вибачення - за всі образи, вільні чи невільні, за неуважність, за гріхи ... А парафіяни в свою чергу підходять до священиків, цілують Євангеліє та вимовляють головну формулу цього дня: «Пробачте мене, грішного, А у відповідь:« Бог простить, як я прощаю »- Це дуже важке обряд. Як це раптом - вклонитися комусь в ноги, попросити пробачення? Незвично. Але після на душі робиться легко-легко. Так говорить отець Володимир. У народу на всі свої правила, і що широка масниця для того людині і потрібна, щоб глибше впасти у гріх і повніше покаятися.

Історія походження млинців

Традиційна страва Масляної - млинці. Вони мають свою історію, ще більш давню, ніж сам звичай. Вважають, що перші коржі з кислого тесту, щось на зразок млинців, почали пекти в Єгипті 4-5 тис. років тому. На Русі млинці знали дуже давно. Але спочатку вони були атрибутом поминок, перший млинець віддавали убогим, щоб покійних пом'янули. А вже після під млинці стали співати та танцювати, масницю проводжати. І так хвацько проводжали, що після свята говорили: «Масляна-об'едуха, грошей пріберуха!»
Як на масляному тижні з труби млинці летіли!
Ви млинці, млинці, млинці, ви бліночкі мої ...
І сир, і сир, все летіло під поріг!
Ви млинці, млинці, млинці, ви бліночкі мої ...
Стародавні вірили, що разом з круглим, рум'яним млинцем, таким схожим на сонце, вони з'їдають частинку його тепла і могутності.

Розпорядок проведення свята

Понеділок - зустріч. До цього дня добудовувалися гори, гойдалки, балагани. Ті, хто багатший, починали пекти млинці. Перший млинець віддавався убогим на помин покійних. З понеділка починали пекти млинці. Здається - чого вже простіше! Ан, ні. До молодих, які вперше зустрічали Масляну самостійно, з ранку раніше приходила теща, щоб навчити дочок піч хороші млинці. У цей день свекор зі свекрухою відправляли невістку на цілий день, з самого раннього ранку, до батька з матір'ю. Хто думає - погостювати-відпочити, помиляється. Невістка повинна була допомогти по господарству, оскільки увечері в понеділок свекор зі свекрухою відправлялися в гості до сватів. За млинчики, не поспішаючи, домовлялися про те, в які дні кому з рідні візити наносити, як весь цей тиждень святкувати.
Всі знають прислів'я "Перший млинець грудкою". А, власне, чому - хіба справа тільки в непрогрітій сковороді? Перший млинець призначався душам покійних батьків. Його клали на підвіконня і говорили при цьому: "Чесні наші батьки! Ось для вашої душі блинок!" Хороше правило - поминати, згадувати не тільки у відведені для цього дні, але і перед веселощами: не будь батьків, і ми б не веселилися. Традиція закріпилася у прислів'ї: "комом" - значить, не мені. Вірніше, це мені грудкою буде, якщо забуду, кому перший млинець.
Вівторок - загравання. З ранку молоді люди запрошувалися кататися з гір, поїсти млинців. Звали рідних і знайомих: «У нас гірки готові і млинці випечені - просимо приходити». Головне в загравання - любовна тема. Молодим дозволялося навіть цілуватися прилюдно; неодружені хлопці виглядали собі наречених, а дівчата оцінююче поглядали на наречених. Для того і влаштовувалися крижані гірки, засилали в потрібні хати спеціальні "позиваткі", батьки пекли гори Блінков - щоб хлопці та дівчата разом побули, повеселилися, пообнімалися, звичайно, під невсипущим батьківським оком.
Середа - ласуни. У цей день зять приходив «до тещі на млинці». Окрім зятя теща запрошувала і інших гостей. У цей день зяті до тещ приходять на млинці. Нащастя, в сучасних сім'ях зятів небагато - в кращому разі, один-два. А раніше нагодувати півдстяюжини зятів було справою збитковою. Звідси й приповідка "Масляна-об'едуха - грошей пріберуха". Але нічого не вдієш: "хоч себе заложи, а Масляну проводь!" Тещині млинці - це за звичаєм цілий бенкет. Уж яких тільки не напече - і маленьких, і великих, і молочних, і напругу, і з ікрою, і з оселедчиком. А вже пронапої й мови немає - тільки б на ногах встояти. Спробуй зятю не догодити, адже донька - рідна кров, їй потім вислуховувати.
Четвер - широкий розгул. З цього дня Масляна розгорталася на всю широчінь. Народ вдавався до всіляких потіх: крижані гори, балагани, гойдалки, катання на конях,карнавали, кулачні бої (стеношний бій), галасливі гулянки. З четверга Масляна дійсно ставала широкої - гуляння на дівочому полі приваблювало все більше народу, квитки в театр можна було дістати тільки у баришників, на вулицях відчувалося приємне пожвавлення ... Ось коли починається справжній розгул! Возять опудало на колесі, катаються, пісні співають, починають колядувати. Особливо діти. У Москві тепер вже точно по домівках не підеш: ніхто двері не відкриє. Однак у селах ні-ні, та й почуєш дитячі голоси: "Тринци-Бринцев, печіть млинці! Мажте Масляна, буде смачніше! Трин-тринца, подайте Блінцов!" Гостювання тривають - з подарунками, з хмелем, адже не все коту Масниця, треба встигнути нагулятися перед Великим постом.
П'ятниця - вечірки тещ. Зяті запрошували в гості своїх тещ, пригощали їх млинцями. Кажуть, "у тещі зятьок - улюблений синочок". П'ятниця на «масляного» тижня за народними повір'ями зветься «тещині вечірки». Цими ввечері зяті запрошували тещу з тестем у свій будинок на млинці. Це був цілий ритуал зі своїми традиціями, які передавалися з покоління в покоління. У цей день молоді кликали в гості не просто так, на стародення, а й ще для того, щоб повчитися розуму розуму у старших, вислухати їхні корисні поради і добрі напуття, які стануть у нагоді молодим для подальшого життя. І батьки дружини дуже чекали цього дня і завжди були раді і горді, що їхні діти не забувають про них і чекають їх до себе в гості. Про це заздалегідь повідомляють всіх рідні та родичи, і до вечора вже все село знала, хто запрошений, а хто ні. І якщо запрошення не було, то теща була ображена на все життя, і зять вже ніяк не міг виправити своєї помилки. А сам ритуал складався в наступному, кожна теща повинна напередодні, ввечері відіслати в дім зятя все начиння: сковороди, миски, котел і т. д., для замісу тіста, а тесть у свою чергу повинен був поставити всі продукти, щоб новоспечений зять зміг замісити опару і спекти смачні млинці до приходу дорогих родичів. У п'ятницю вже закривалися контори та магазини, припинялася робота в майстернях, навіть діти звільнялися від навчання. Щоправда, ці дні ні офіційними, ні церковними святами не вважалися. Але хто ж працював в кінці Масленої тижня?
Субота - зовичні посиденьки. Молоді невістки запрошували в гості до себе зовиць. Невістка мала подарувати золовкам подарунки. Розваги і забави наростали як сніжний ком, і нарешті в суботу російський карнавал досягав свого апогею. І вдень, і ввечері всі театри, цирки, балагани, московські та заміські ресторани і трактири були переповнені. За сімейними домівках скликалися гості. Моторошно собі уявити, скільки при цьому з'їдалися млинців і випивалося вина і горілки. Це надмірне непомірність, цей день масляної розгул пояснювався завзято тримали старовинним поглядом, що не потішитися в широку Мастеніцу - означає «жити в гіркій біді і життя зле кінчити». Після рясних застіль відправлялися в Зоологічний сад з крижаних гір кататися, потім на кулачках битися - "млинці витрушувати». Кулачні бої на Масляну - відгомін стародавньої військової потіхи - були дуже поширені. У них брали участь чоловіки незалежно від віку та звання. А проводилися вони звичайно трьома способами: один на один, стінка на стінку і звалище. Родзинкою ж олійних потех бували грандіозні катання на трійках. У Замоскворечье, на Рогожской і на Таганці, заселених переважне багатими торговими людьми, і у Московських застав, де жили в основному ямщики, ці катання користувалися особ славою. На породистих рисаках, і санях, прикрашених строкатими килимами і троянд, московське купецтво виїжджало напоказ. Мчали по вибоїстій сніговій дорозі розвеселі трійки, виряджені кольоровими стрічками та паперовими квітами, цокали копита коней з бубонцями під розписними дугами. Сміх, свист, бешкетництво, завзятість ... Тут же під час катання влаштовувалися оглядини купецьких синків і доньок для того, щоб одружити їх на Червону гору після Великодня. А на Москві-річці, прямо навпроти Кремля, проходили кінні перегони. Hа льоду споруджували обнесений огорожею круг для біжать на приз коней, а набережні і мости служили трибунами для допитливих. Який приголомшливий крик виривався з тисяч грудей, якими оглушливими оплесками вибухала публіка, коли струнко мчить відважна трійка птахом бистролетной першого''підходила »до стовпа! Бо, як зауважив сучасник , «є що-то азартне в російській трійці, чиюсь п'янке - здається, відірвала б від землі і понісся за хмари. Російська людиналюбить трійку як щось широке, розгульне, удалое, що захоплює як вихором, пече душу вогнем молодецтва ». Довго ще буйствував свято. І тільки в неділю, ближче до вечора місто починав стихати і миритися. Залишалося ще стягти з себе гріховний розгул, попросити вибачення ближніх за завдані їм образи, попрощатися з друзями і знайомими. Щоб заговеться і перейти з млинців на хрін так на редьку. Попереду був довгий Великий піст ...
Останній день Масниці - Прощена неділя. В останній день Масляної спалюють солом'яне опудало - символ зими. Проводжають зиму до наступного року. Всі просять один в одного прощення, звільняючись від гріхів перед Великим постом. Кланяються в ноги. А у відповідь чують знайоме: «Бог простить». «Прощена», найкращий день масниці. У цей день прийнято просити пробачення за все погане і прощати тих, хто просить вибачення у тебе. А ще, було прийнято спалювати масницю з соломи, цим самим люди проганяли зиму, і звали весну. В останній день Масляної вже можна було пити спиртне і веселитися, веселитися до упаду. Будували снігові містечка, каталися з гірок, палили багаття, співали пісні: Гори, гори ясно,

Щоб не згасло.
Стій Подолі,
Дивись у полі -
Їдуть там сурмачі
Так, їдять калачі.
Подивись на небо -
Зірки горять,
Журавлі кричать.
Раз, два, не ворон,
Біжи, як вогонь!
Після млинців відправлялися на вулицю -''з гір покататися, серцем потішитися ». Тому й називалися святкові гуляння на Масницю «оліїстим потіха». На цих гуляннях влаштовувалися найрізноманітніші розваги і зимові народні забави - боротьба, кулачні бої, ведмежі подання, рисисті бігу й катання на санях з крижаних гір, завоювання снігових містечок-фортець. На Дівочому полі в Москві зводилися тимчасові дощаті балагани, прикрашені яскравими вивісками, артисти в маскарадних костюмах з музикою і примовками зазивали публіку, обіцяючи весела вистава, пантоміму, акробатів, фокусників і куплетистів. Тут же ставилися намети з пряниками, горіхами, пирогами і незмінними млинцями. Гриміли духові оркестри, пілікати шарманки, розливалися гармошки, кружляли каруселі, злітали в повітря перекидні гойдалки. Величезна площа кипіла народом, переважно майстровим і торговим людом. Купецтво ж із першого дня Масляної відвідувало театри і цирки, абоніруя ложі для всього сімейства. Після театру за звичай вважалося заїхати в Великий Московський трактир до тестового або в якій іншій - повечеряти. Статеві в білосніжних сорочках легко, немов плаваючи, проносилися по залах, пригощаючи гостей. Вони мали звичай вітати відвідувачів з широкою Масляною, підносячи на полумиску вітальну картку з віршами, надрукованими на гарній папері. На одній стороні картки бувмалюнок з оліїстим сюжетом і найменуванням трактиру, а на іншій - вірші невигадливого змісту: 
«З тижнем сирної вітаємо
Ми дорогих своїх гостей
І від душі їм усім бажаємо
Побенкетувати веселіше ».
Проводжають піснею масницю:
Ти прощай, прощай, наша Масниця!
Ти прощай, прощай, да куций!
Ти не в середу пішла і не в п'ятницю,
А пішла на тиждень, скінчилося веселощі,
Зі млинцями, пирогами, та оладками,
Зі хмільним та пивом, зі курним пирогом

Масниця в Польщі

Буйним веселощами, гуляннями, іграми, полюванням відзначена була масниця, називалася в Польщі карнавалом. Влаштовувалися бали, маскарадивесілля, бенкети, а також «куліги» - катання на санях. Нерідко це свято супроводжувався пияцтвом і обжерливістю без міри, що викликало обурення католицьких священиків, які називали масницю «диявольським винаходом». Особливо шляхта обожнювала куліги. Кілька шляхтичів з сусідніх садиб, зібравшись, їхали на санях в гості в яку-небудь віддалену садибу. Захоплений зненацька господар змушений був годувати нежданих гостей всім, що у нього було в засіках. Наївшись і напившись, гості разом із господарем відправлялися до наступної «жертві». Взагалі слід сказати, що видовище «куліги» було вражаючим. Чоловіки їхали верхи, жінки, закутані в шуби - на санях; на санях ж їхали свої або підібрані де-небудь музиканти, - бо яке ж веселість без музики і танців? Чоловіки стріляли в повітря з рушниць від надлишку радості і випитого. Спеціальних олійних страв не було. Природно, на бенкетах і балах подавалися дуже вишукані і дорогі страви, включаючи і польські. Мабуть, тільки серед солодощів були присутні масничні «Фаворит», тобто хмиз і пончики. Ці пончики, легкі і ароматні, ніжні і незвично смачні, користувалися незвичайною популярністю. До цих пір існує так званий «жирний четвер» - останній четвер масниці, протягом якого жителі Варшави з'їдають більше двох мільйонів пампушок в громадських кондитерських, крім домашніх. 
Також чудові рецепти млинців ви знайдете тут http://holidaysinukrane.blogspot.com/p/blog-page_3.html(на святковий стіл)

Немає коментарів:

Дописати коментар